Samstag, 13. Januar 2007

Türk havacilik sektörüne Alman firmalarinin ilgisi


Türkiye, Alman havayolu sirketlerinin yeni gözdesi
Türkiye, Almanya'nin seyahatte tercih ettigi ülkeler listesinin en üst siralarinda bulunuyor. Turizm sektörü uzmanlarina göre, ülke önümüzdeki yillarda da adindan sikça söz ettirmeye devam edecek.
Condor'a devrettigi Sunexpres hisselerini geri alarak Türkiye pazarina dönen Lufthansa'nin yavru uçak sirketi Germanwings, Köln/Bonn, Stuttgart, Berlin-Schönefeld ve Hamburg hava limanlarindan Türkiye'ye seferler düzenliyor.

Bunun en önemli isaretlerinden biri, Türkiye pazarinda pay almak isteyen yabanci uçak sirketleri arasindaki kiyasiya rekabet. Lufthansa, Condor, LTU, Hapag Floyd ve ucuz fiyatlara uçan yavru sirketi Hapagfly ve HLX gibi pek çok Alman uçak sirketi, büyüyen pazardan pay almak için gerek Türk, gerekse Alman rakipleriyle kiyasiya rekabet halindeler. Uzmanlar havayollarinin ülkeye ilgisini, Almanya'da yasayan Türklere ve seyahati seven Avrupa halkina bagliyor. Edinilen bilgiye göre, Isveç'li FlyMe, Slovak Sky Europe, Macar Wizz Air Türkiye piyasasina girmek için görüsmelerini sürdürüyor. 2007-2008 döneminde de 4 yeni havayolu sirketinin Türkiye'ye gelecegi belirtiliyor. Türkiye pazarina Condor'a devrettigi Sunexpres hisselerini geri alarak dönen Lufthansa'nin basin sözcülerinden Stefanie Stotz, "Bu pazara büyük önem veriyoruz" diyerek Avrupali uçak sirketlerinin Türkiye turizmini yakindan takip ettigini belirtiyor. Firmanin yavru sirketi Germanwings, ucuz uçak sirketlerine alternatif olarak kuruldu. Germanwings'in Köln/Bonn, Stuttgart, Berlin-Schönefeld ve Hamburg hava limanlarindan Türkiye uçuslari da devam ediyor. Stotz, Türkiye piyasasini genel anlamda verimli olarak degerlendiriyor.

Dünyanin en büyük havayolu sirketlerinden Lufthansa, 2006 yilinin Ocak-Eylül aylari arasindaki dönemde 40,2 milyon yolcu tasiyarak, bir önceki yila oranla yüzde 3,6 artis kaydetti. Stefanie Stotz, Lufthansa için asil pazarin Kuzey Atlantik hatti ve Asya pazari oldugunu, ama buna karsin Türkiye ile de ilgilendiklerini ifade etti. Lufthansa'nin yavru sirketi Germanwings Low cost (ucuzcu) olarak tabir edilen tarifeyle uçuyor. Germanwings, 2003 yilinda 150 milyon Euro ciro yaparken bu rakami 2006'da 680 milyon Euro'ya çikardi. Germanwings'in Köln/Bonn, Stuttgart, Berlin-Schönefeld ve Hamburg'dan uçuslari devam ediyor. Türkiye'de kus gribi veya benzeri vakalarin çikmasi durumunda, sadece kendilerinin degil diger sirketlerin de planlarinda degisiklik yapacaklarini aktaran Stotz, "Ama simdilik böyle seylerin olacagina dair görünürde bir sey yok. O yüzden bugünden bir sey söylemek yanlis olur. Ancak diger havayolu sirketleri gibi biz de herhangi bir risk durumunda yeni alternatifler üretiriz. Fakat genel olarak Türkiye, ilgi alanimizda."yorumunu yapti.

Alman sirketler Türkiye'ye açilirken Türkler de Almanya basta olmak üzere Avrupa'ya açiliyor. Star Alliance ittifakina girmek için 9 Aralik 2006'da ön anlasma imzalayan Türk Hava Yollari (THY), yolcularina tek biletle 162 ülkede 927 sehre uçma olanagi sunacak. THY Genel Müdürü Temel Kotil, imza törenindeki konusmasinda "Bu anlasma Istanbul hava limanini 'ipek yolu' haline getirecektir." ifadelerini kullandi. THY Genel Müdürü, sirketin global pazarlardaki payinin her geçen gün arttigini belirterek disa açilmaya devam edeceklerinin sinyalini verdi. Ocak 2005'te Ali Sabanci'nin devraldigi Pegasus da, 2006 Temmuz'undan itibaren Antalya'ya, Stuttgart, Münih, Nürnberg, Berlin, Frankfurt, Hannover, Duesseldorf, Lübeck gibi noktalardan uçuslarini baslatti. Aralikta da Istanbul Sabiha Gökçen Hava limani'ndan Stuttgart seferlerine start verdi. Sirket, Nisan 2007'de ise Münih, Düseldorf, Nürnberg ile Isviçre'nin baskenti Zürih ve Avusturya'nin Viyana sehirlerinden tarifeli seferler planliyor. Sirketler, talebi çesitli promosyonlar da uyguluyor. Örnegin Pegasus, Avrupa ve Amerika'da kullanilan kademeli fiyat sistemini kullaniyor. SunExpress de tarifeli uçuslardan yana. Izmirli isadamlarinin sirketi Izmir Havayollari (IZair) de Almanya'ya açilma planlari yapanlardan.

'Yerli firmalarin rekabette sanslari daha yüksek'
Sivil havacilik sektörünün yerli temsilcileri, Alman rakipleriyle giristikleri rekabet konusunda iyimser. Konuyu Zaman'a degerlendiren temsilciler, genel olarak olumlu görüslere yer veriyor. Pegasus, Almanya pazarinda söz sahibi olmayi hedefliyor. Avrupa-Türkiye Turizm Is Konseyi Baskani Hüseyin Baraner de Türk sirketlerinin rekabette sanslarinin yüksek oldugunu aktariyor. Avrupa'da son yillarda bir "pazar daralmasi" yasandigini vurgulayan Onur Air Almanya Koordinatörü Serdar Bolukçu, bu nedenle Alman uçak sirketlerinin yönlerini Türkiye'ye çevirdiklerini söylüyor. Türkiye'nin Alman sirketler için "ana pazar" olmadigini kaydeden Bolukçu, konjonktürel olan bu ilginin azalacagini savunuyor. Almanya'dan geçen sene Antalya'ya 600 uçus planlandigini; ancak bu sayinin kus gribi ve Trabzon'da bir papazin öldürülmesinden sonra 400'e düstügünü anlatan Bolukçu, "Alman sirketler hemen Ispanya, Italya, Portekiz gibi noktalara yöneldiler." diyor. Tur operatörü Golden Holiday'in Frankfurt Sube Müdürü Ali Kayahan Gezer ise, sektördeki rekabetten Türk sirketlerinin olumsuz yönde etkilendigini, firmalarin yeni arayislar içine girdigini ifade ediyor. Ben Tour'un Muhasebe Müdürü Mustafa Toluay, Türk sirketleri arasindaki rekabetten yakinarak yabanci firmalara karsi birlik olunmasini istiyor. Toluay, "Birlikte ortak hareket edersek daha etkili olabiliriz." diye konusuyor.

Türk havacilik sektörü yüzde 20 büyüdü
Türk sivil havacilik sektöründe de olumlu gelismeler yasandi. 2004'e göre yüzde 20 büyüyen sektör, 2005'te 4 milyon yolcuya ulasti. Türkiye Sivil Havacilik Genel Müdürlügü'nün (SGHM) verilerine göre; 2002'de 150 olan uçak sayisi da 261'e çikti. Uçuslarda yüzde 375'lik artis saglandi. 2003'te havacilik sektörünün özel uçak sirketlerine açilmasiyla birlikte baslayan yükselme, uluslararasi kuruluslarin Türkiye tahminlerini degistirmesine yol açti. IATA'nin 2015 için öngördügü toplam trafik artisi 2005'te yakalandi. Öngörülen "50 milyonluk yolcu sayisi" geçildi. SHGM Genel Müdürü Ali Ariduru, eger 2007'de ekonomik istikrar devam eder ve petrol fiyatlarinda ani degisiklikler olmazsa 75 milyon uçak yolcusu hedeflediklerini belirtiyor.

Kaynak: Zaman Online, Ünal Arslan, 08/01/2007

Keine Kommentare: